SAYONARA

SAYONARA
We can't stand to live if we didn't have support to go through. Friends are always in MY HEART:)

Saturday, January 29, 2011

Bola Sepak | Kehidupan ?????







HAI SEMUAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!











''Football Is an honest game. It's true to life . It's a game about sharing. Football is a team game. So is life.”


“Football is an incredible game. Sometimes it's so incredible, it's unbelievable.”



Secara klinikalnya , ramai hanya faham permainan bola sepak itu hanyalah berkaitan dengan skil , kelajuan , kreativiti , kepantasan ataupun secara ringkasnya ialah menyepak bola ke gawang lawan. Bagi sesiapa yang mendalami ilmu bola sepak , mereka mengetahui bahawa dalam satu perlawanan wajiblah mempunyai :

  • Dua pasukan
  • Setiap kali permainan , 11 vs 11
  • Seorang pengadil
  • Masa setiap perlawanan selama 90minit (1st half/2nd half)
  • Stadium
  • Penonton

Setiap pasukan mestilah mempunyai kuantiti pemain yang agak ramai. Perkara yang paling penting dalam satu pasukan itu tidak lain tidak bukan JURULATIH itu sendiri. Tetapi tidakkah kita berfikir bahawa sebenarnya bola sepak itu ada hubungan dengan hidup kita sendiri. Sebelum itu saya memberi satu contoh , ARSENAL , pasukan gergasi English Premier League yang amat sangat digeruni akan kehebatan mereka. Banyak fakta mengatakan bahawa kehebata mereka bukanlah 100% punca daripada kehebatan pemain itu sendiri tetapi akan strategi yang dibuat oleh JURULATIH dan suasana/sokongan padu daripada penyokong. Tanpa startegi , adakah ARSENAL boleh bermain dengan stabil? Tanpa penyokong , adakah skuad ARSENAL bersemangat untuk bermain?. Tentulah tidak. Jadi apa kena mengena dengan kehidupan?


Baiklah , saya akan terangkan satu persatu. Pasukan , bola , jurulatih , pemain , padang dan sebagainya. Setiap perlawanan mestilah diantara dua pasukan . Perlawanan ialah ujian/cabaran yang dihadapi.Pasukan yang bertanding itu ialah KITA dan NAFSU/SYAITAN itu sendiri. Setiap perlawanan ialah ujian/dugaan yang kita hadapi.Pemain kita ialah iman dan pasukan lawan angkatan tentera syaitan yang selalu menghasut kita. Penonton kita ialah orang2 yang soleh pendorong kita untuk lebih kuat mengahadapi cabaran. Jurulatih pula tidak lain tidak bukan iaitu ILMU. Pengadil pulak ialah TAFSIRAN KITA SENDIRI.

mana lagi susah ?? o.O

Ok , sebagai contoh , ape beza diantara perlawanan ARSENAL VS CHELSEA n ARSENAL VS ARSENAL VS WEST BROM. Mane lagi susah? Semestinya yang kedua bukan?. Kalau ya, apa perancangan kita? Pasukan CHELSEA amat digeruni dengan kehebatan mereka. Takkan pula kita mengalah begitu saja?. Itu pentingnya JURULATIH. Strategi menggunakan segala pengalaman yang dia ada untuk menumpaskan pihak lawan. Secara jujurnya saya kata , ARSENAL sangat hebat pemainnya kerana kualiti bukannya kuantiti.

who's better???


Jadi , ape kena mengenanya ? Cerita bermula tentang seorang budak bernama MADARAH, dia berpuasa di bulan RAMADHAN. Sebelum dia berpuasa , dia kena berfikir kenapa dia perlu berpuasa? Itulah gunanya ILMU. Ada ILMU beres semua :P. After that , semasa dia berpuasa , mestilah dia lapar , semasa itulah IMAN VS NAFSU bermula. Sejujurnya IMAN senang untuk tewas kalau tiada siapa yang ingin membantu. Ketika itulah , kita memerlukan sokongan orang lain untuk kita lebih bersemangat untuk berpuasa.

ingat !!!!


Moral yang kita boleh ambil ialah :
  • 'Kebaikan yang tidak dirancang akan dikalahkan dengan kejahatan yang terancang'
  • Setiap perkara di bumi , pasti ada hikmahnya
  • Pilihlah rakan yang baik

Itu sahaja yang saya boleh kongsi bersama. My advice is ' be the winner , you never feel satisfied until you win'. Jadi , buang yang keruh ambil yang jernih. oklah !. Segala kekurangan amatlah ku pohon seribu kemaafan kerana sapelah aku ni. hahaha. Meet again after this !!.


Jadilah penenang seperti orang nih !!

Jangan jadi orang cam atas nih ! looser !

4 comments: